torstai 27. kesäkuuta 2013

I n b j u d a n

 
 
 
Diktkollage 2012/Borgstén
 
 
När jag fick en inbjudan
 
som kommit med höstvinden igen,
 
har jag lust att bli förkyld.
 
Det är som alltid på hösten
 
att jag tappar bort mina ord,
 
mina saker och
 
mej själv.
 
Som en råtta sitter jag
 
inne i min lilla håla
 
och funderar
 
hur livet är så oerhört kort.
 
Ingenting smakar eller doftar
 
som förr, utom kaffet.
 
Och fastän jag hur försöker
 
jaga efter det galna och glada,
 
så blir det bara banalt.
 
Inga riktiga fester att festa.
 
Jag har blivit en citron!
 
Hjärtat slår som alltid,
 
och minnen bär, men
 
i min ensamhet stormar det.
 
Och  jag får verkligen hålla i
 
hatten om hösten
 
ordentligt.
 
 
*   *   *   *   *   *   *   *   *   *  *   *   

1 kommentti:

  1. Ett hjärtligt tack till dem som kontaktat mej via e post. Jag har svarat till alla, och för att man frågat om jag illustrerat dikter också för vuxna, så satt jag in idag denna dikt.

    Jag illustrerade för första gången fem dikter för vuxna till Nylands litteraturföreningens 30-årsjubileumsfest, som man firade på Villa Kivi vid Tölöviken i Helsingfors den 18 mars 2012.

    Själva dikten formulerade jag om en smula lite senare.

    I sommar ska jag illustrera mer dikter för vuxna. Jag har också ett par teman som jag spinner på inför hösten:)

    Mvh: Tibu

    VastaaPoista