tiistai 25. kesäkuuta 2013

D r a k e n

 
 
 




Du är som en drake
större på många sätt
än de flesta.
Med dina stora varma händer
och ett så oerhört fint hjärta.
 
Du är som en drake
omringad av ensamheten
bygd av dina egna stora ord
och tankar; som en mur
mellan din trädgård
och resten av världen.
 
Du är som en drake
älskad av alla, men ändå
utlämnad i ditt rike.
Stjärnfall efter stjärnfall
beundrar du livet ensam.
 
Och jag?
Jag är bara en fjärill
i förbivägen i din trädgård.
Jag ser hur rastlöst du letar
efter ett hjärta.
Ett hjärta att få lysna på.
Ett hjärta att få krama ömt
för evigt.
 
Du är som en drake
bär på dej oerhört stor längtan.
Men är ändå
större än det flesta
på så många, många sätt.
 
 
*   *   *   *   *   *

1 kommentti:

  1. Min familj har ett gott vänskapsförhållande med Pekka Korpiola, som levt länge ensam. Han har ett så underbart stort hjärta. Dikten har jag skrivit en gång till honom. Familjens hund Ona (som är i hundarnas himmel) ville också alltid gärna bo hos Pekka dvs "Bamse", då vi var bortrest.

    VastaaPoista