maanantai 24. kesäkuuta 2013

G r o t t m a n n e n







Åskan mullrar och närmar sej
hela tiden då du sitter inne
i din gråa grotta med din böijda rygg,
som är huggen av sten.
Du gråter tyst men djupt
som ett otröstad och övergivet barn.
 
Elden som alltid varit din vän
tröstar dej inte mer.
Ditt hjärta är enbart välsignat
med vilsenhet och tomhet.
Du gråter så ingen hör, ser eller vet
förutom elden som kastar dina tankar
och ditt själ på grottväggarna.
 
Ni brinner båda två
i svart-gult-rött-orange-blått och även grönt.
Ni bildar en väggmålning för evigt.
 
Och var befann jag mej då
åskan mullrade och närmade sej?
Jag darrade av skräck och frös,
men sprang från berg till berg
och ropade på ditt namn.
Det ekade och ekade
så stenar föll ner på stigarna
och på mina bara fötter.
 
Du satt inne i din grotta med elden
som inte mera varken tröstade eller värmde dej.
Och jag sprang ute ropande på ditt namn
och att jag älskade dej
men jag hittade inte spår av dej.
Men jag minns hur jag sprang
och hörde hur...
 
..åskan mullrade och närmade sej
hela tiden från allahåll för att
 smälla ner nånting till aska.
 
 
 
*   *   *   *
 
 

1 kommentti:

  1. Ibland skriver man för att få nånting viktigt ut ur hjärtat. Denna dikt kom till på det viset.

    VastaaPoista