keskiviikko 25. kesäkuuta 2014

Kaffepanna


Foto: Tibu Borgstén


K A F F E  P A N N A


Idag känner jag mig som en
kaffepanna av emalj.
Är född under stjärnhimlen 11.01
och emaljen är från 1100-talet.
Där smälts vi ihop i 
 500-700 grader,
i den bysantiska tiden.

Emalj är en blandning
av exotiska material,
som min ande 
inne i min kvinnofigur.

Smälter man ner emalj
får man Champlevé 
och gjuter man det 
får man Cloisonne.
Men ifall någon vågar smälta eller gjuta
ner mig, kan jag lova 
ett glas med Champangne.

Bäst med emalj är att både de
babyloniska, assyriska och elamiteriska
mästare i konst, upplevde dens vackra anda
i att bli allt vackrare med tiden.
Precis som jag tänkt ..
att låta livet forma mitt innersta
och yttersta till det vackraste
jag kan vara 
och bliva.

  


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti