torstai 2. lokakuuta 2014

Frosten

Foto: Tibu Borgstén

F R O S T E N

Jag krymper och kryper
undan kölden, så sanden
kraschar.
Mörkret är gredelint
och mjukt ända ner till
månen, som lyser upp
stigarna som slingrar sig
utöver havet, vattnet
och snäckorna som fryser
ner, som vass.
Göken har försvunnit.
Båtarna likaså.

Jag krymper och kryper
ända ner till gravarna,
drömmarna och sagorna
som finns i bokhyllan
bredvid sängen min.
Alla har seglat över havet
till månen, som lyser
så stort och förtrollande.
Lingongröten väntar.
Klockorna har stannat,
och katten har försvunnit
igen.
  
Jag ser den i ögonen
och  tar emot den,
som den kommer.
Frosten. 

1 kommentti:

  1. Jag fick per e-post höra att man läser upp mina dikter i en bokcirkel, och önskar att jag kunde skriva ner mina dikter i lite större front. Nu har jag gjort det:)

    VastaaPoista