torstai 31. heinäkuuta 2014

Duvorna uppe i gamla eken




Foto: Tibu Borgstén



DUVORNA UPPE I GAMLA EKEN


Ni flyger fria på himlen ovan.
Ni är tre som dagligen hälsar
på hunden och mig.
Ni bär på ett tidlöst budskap,
som kanske aldrig kommer fram
eller blir hört av människan.

Ni sitter uppe i den urgamla eken
under vilken jag gråtit så många gånger.
Där sitter ni och beundrar utsikten i alla årstider.
Ni är ett med naturen och den synliga
och osynliga världen.
Jag hör er och vi stannar.

Ni tilltalar ljudlöst till mitt hjärta.
Ni säger att ingen kommer in i andligheten,
utan ett öppet hjärta.
Ni skrattar högt för ateismen, och säger
att alla världens religioner är ett.

Ni säger att endast via trons port
och via Gud, kan vi nå ett andligt liv.
Ni påpekar att en troende människa
kan stå lika långt ifrån andligheten,
som ateisterna.

Till sist innan ni flyger iväg säger ni mig,
att utan en relation och ett möte med Gud,
öppnar sig inte andlighetens kista för någon
före eller efter döden.
Era ord faller ner på mig som kärlek. 

Så flyger ni iväg fria igen på himlen.
Hunden och jag fortsätter våra steg
på marken och ert budskap i handen.
Och det blev en dikt.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti