torstai 20. helmikuuta 2014

Kaffe på terassen

 
Foto: Tibu Borgstén
 
 
Kaffe på terassen
 
 
Jag vill ut i vårsolen
och dricka morgonkaffe.
Andas in ren luft i lungorna
och in i mitt hjärta.
Du följer med mig
som en gammal hund.
 
Jag sluter mina ögon.
Njuter av varje andedrag
som sjunker så lätt ner
till magen och lyfts därifrån
som varmluft tillbaka ut
i det blåa.
 
Jag ser inte dig.
Men hör dina rastlösa
små rörelser och dina
så korta andetag,
bakom
fåglarnas själsliga lovsång.
 
Vi sitter på kaffe
på terrassen som du snickrat
ifjol.
Kan våren förnya allting?
Du läser mina tankar och säger;
att mest av allt hatar du varje vår
med mig..
För det är just då
som du aldrig vet
var du har mig.
 
Kan inte våren förnya allting?
Kan vi inte börja från början?
När lär du dig att dofta
på vårvinden,
känna vårsolen,
höra hur fåglarna är så tacksamma
för varje dag som gryr?
När kan du ta emot våren
med öppet hjärta..
(som jag) ? 
 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti